Sunday, March 29, 2015

3 Rahsia Saya Berbisnes Online Secara Part Time Tanpa Mengadap Komputer 24 Jam

Bisnes Online menjadi pilihan ramai wanita sekarang. Ada yang ambil buat bisnes online secara part time, ada yang buat bisnes online secara full time.

Mudah dikendalikan dari rumah tanpa premis - ini adalah salah satu sebab utama ramai yang memilih berbisnes online berbanding berbisnes offline dengan premis.

 Itu juga adalah pilihan saya, memandangkan saya adalah seorang wanita berkerjaya full time di ofis. 






Berbisnes part time bukan mudah jika anak-anak berebut gajet kita terutama laptop dan handset. 

Sahabat saya dalam video di bawah mempunyai tips paling best nak elak rebut gajet dengan anak untuk wanita berbisnes online seperti saya. 






Bisnes Part Time Sangat Perlu Kini

Ramai yang sedar keperluan hidup sedang meningkat. Terutama apabila GST di implemen 1 April ini. Pelbagai barang yang dijual meningkat harganya tanpa kita rela.

Ya, siapa yang suka keadaan macam ni kan?

Cuba kita kaji perkiraan harga sebelum GST dan selepas GST seperti di bawah.

credit to FB Old Town White Coffee Malaysia

Dengan tanggungan anak lelaki 4 orang yang semakin membesar, saya memilih untuk membuat bisnes online part time (Shaklee) untuk menampung pembelanjaan sampingan dan menambah simpanan. 

Alhamdulillah walaupun tidak membuat secara Full Time, bisnes part time yang telah saya mulakan dari tahun 2012 membantu menambah pendapatan sampingan sehingga 4 angka.




Bisnes Online Tapi Tidak Mengadap Komputer 24 Jam?

Bila kata bisnes online, tapi tak mengadap komputer? Oh, macam pelik aje kan? 

Ya. Saya tetap menggunakan komputer tapi dengan cara yang lebih tersusun hasil didikan mentor saya. Saya memasarkan produk Shaklee melalui blog dan FB. 

Cara marketing yang betul sangat membantu saya manage masa saya antara kerja, bisnes part time, family dan masa lapang. 




3 Rahsia Saya Dalam Bisnes Online Tanpa Mengadap Komputer



Rahsia #1: Blog Marketing Memang Awesome

Cara pemasaran melalui blog sangat best. Dari blog, saya bukan sahaja dapat menjual tetapi lebih kepada berkongsi maklumat.

Pembaca blog mencari penyelesaian kepada masalah kesihatan mereka, terjumpa blog saya, berminat dan membeli produk Shaklee.

Saya mengambil masa 2 jam sehari sahaja (biasanya dari 10.30 sehingga 12.30 malam) untuk update blog tanpa mengganggu masa saya bekerja pada waktu siang.

Blog saya pula akan bekerja 24 jam, bertindak sebagai 'kedai' yang membantu memaparkan kelebihan produk yang menjadi rebutan ramai orang.

Berikut adalah beberapa printscreen customer yang menjumpai blog dari ribuan customer yang pernah berurusan dengan saya.

Ya. Hanya dari blog.







Saya suka sangat menjual dari blog kerana saya seorang yang pemalu (ouch!). Tak perlu berurusan secara terus dengan pembeli seperti menjual dari kedai. 

Lagipun, saya tidak perlu menutup 'kedai' saya jika saya pergi bercuti atau balik kampung, kerana order masih masuk setiap hari tanpa gagal.

Pengalaman Paling awesome bilamana semasa sakit kontraksi bersalinkan Muhammad Amin, saya masih boleh pergi menghantar barang Shaklee kepada customer. 




Orang lain ada blog tapi tak boleh dapat sale pun?

Ya. Tidak diakui blog menjual Shaklee sangat banyak sekarang. Saingan untuk mendapatkan sale sangat tinggi, tetapi saya masih bernasib baik mendapatkannya.

Itu rahsia paling hebat ramai tidak tahu. Saya mendapat bimbingan mentor hebat dari iReach (satu group dalam Shaklee) yang diterajui oleh Master Zainul dan Master Lyna. 

Group bimbingan bisnes Online (blog) seperti SOLARIS PRO sangat membantu saya mencapai kejayaan seperti hari ini.


Memilih mentor yang betul sangat penting untuk berbisnes. Jika anda ingin berjaya dalam bisnes online, mentor yang berjaya adalah faktor penting menjejaki kejayaan yang sama.

Alhamdulillah, kini anak didik saya, Surya Baizura (pengedar Shaklee Sg Buloh) telah sama-sama berjaya mendapat bonus 3 angka melalui blognya Lovesihat.com. Ia adalah usaha yang berbaloi.




Rahsia #2: Aplikasi Schedule Post yang Membantu

Tidak dinafikan pemasaran melalui FB juga sangat membantu saya memperkenalkan blog dan produk Shaklee kepada rakan. 

Tetapi kekangan masa dengan kerja dan masa sangat membataskan saya post entry waktu perdana (waktu siang). Jadi, aplikasi schedule post seperti Buffer dan Hootsuite sangat membantu saya. 


Saya boleh menetapkan masa untuk FB memaparkan post saya lebih awal supaya saya tidak perlu mengadap komputer 24 jam.

contoh post yang saya post melalui Buffer




Rahsia #3 : Smartphone ada Internet adalah WAJIB


Saya sangat mementingkan pemilihan smartphone sebab ia Ofis Bergerak saya. Ia tidak perlu mahal (harga phone saya tak sampai RM1k) tetapi cukup laju untuk saya reply mesej dan membuat aplikasi asas dalam mempromote produk saya.

Ia juga merupakan tempat saya study pasal produk, coaching downline, membaca melalui e-book dan blog berinformasi dan membuat perbincangan bersama business partner on the go. 

Saya juga membuat poster melalui apps di handset. 

Poster yang saya buat melalui apps Pic Collage


Memang mudah berbisnes online jika tahu caranya. Pemilihan mentor yang betul sangat penting. 

Anda ingin berbisnes online tanpa korbankan masa bekerja dan masa bersama anak-anak? Hubungi saya kerana saya tahu caranya.

019-3816167 (Ida)
Pengedar Shaklee Seluruh Negara
Mentor Pemasaran Melalui Blog
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...